Dat we veel meemaken hier in het atelier van onze bruidszaak doet veel mensen nog verbazen, maar wat je bijvoorbeeld van een bruidje die 3 weken voor haar huwelijk haar japon nog komt uitzoeken?
Zij had geen afspraak en kwam zo binnen lopen.
4 uur zijn we met 2 man daarmee bezig geweest.
Ze kwam met plaatjes van japonnen uit Spaanse tijdschriften, prachtig gefotografeerd en erg mooi, maar de tijdschriften waren al 2 jaar oud en al hadden wij soortgelijke japonnen, hij moest een perfecte mix worden van 2 japonnen door elkaar!
Ik heb nog met de andere coupeuses overlegd maar ja…. De maat niet goed, en de vorm van de hals niet goed… het kant moest over de hele japon terwijl die van ons gedeeltelijk aan de hals geapliceerd was,…… En dan nog het budget!! Zelfs met het toch al lage uurloon wat we doorberekenen viel de japon niet binnen het budget.
Het klinkt natuurlijk verschrikkelijk, maar het kant is duur, vermaken op de vorm die ze wenste idem, en dan de maat.. hij paste totaal niet over de buste!
Er zou een heel nieuw bovenstukje opgezet moeten worden, als we maar een soortgelijke stof en kleur hebben dacht ik toen, want anders wordt het helermaal vreselijk.
Ook moest er een patroon voor dat deel worden gemaakt.
Een hele klus, en zeker 8 uur werk!
Na wat calculeren en navragen van stoffen en kanten voor hun prijs, konden we een offerte maken.
Nou, daar moest ze nog even over nadenken hoor ( stel je voor.., nadenken 3 weken voor je huwelijk…!)
Was het te duur?
Nee dat was het niet.. Wat dan wel?
Ze kon het zich niet voorstellen.
Maar het wordt als het plaatje, maak je niet ongerust, dat gebruiken we al voorbeeld: de onderkant van die japon en de bovenkant van het plaatje..
Ja maar…
8 manuren verder, en nog niets wijzer en niet beslist over de japon ging ze de deur uit.
Bellen deed ze een week later….
Wij moesten de japon maar vermaken en ze kwam overmorgen langs.
Ach lieve meiden, zo werkt het niet!
Als er in een jurk geknipt moet worden, moet hij minstens voor de helft aanbetaald worden.
Ook moet hij er nog zijn nietwaar?
Hij was verkocht!
Voorzichtig trachtten wij dat uit te leggen, en tot onze verbazing werd ze boos op ons!
Op tijd komen is toch echt belangrijk, het is geen truitje wat je koopt! Nu konden wij niets meer doen.. een bozige klant was het resultaat en 8 manuren weg!
Het resultaat van een hele middag passen en te laat komen, jammer hoor, voor beide partijen!
Plan je bruiloft op tijd.
Lukt dat om een of andere reden niet, realiseer je dan dat de sterren niet langer van de hemel geplukt kunnen worden, het zal een beetje anders worden:
De locatie, het tijdstip… de jurk, het boeket, maar niet de man… stel je wat soepeler op dan komt het in orde.
Zo hadden we laatst ook zo’n moeilijk iets.
De bruid was bepaald stevig te noemen, en omdat zij een slank vallend model wenste en geen wijde rok, werd dit model bruidsjapon speciaal voor haar ontworpen en gemaakt.
Wij spreken altijd duidelijk de werkzaamheden af en omschrijven het gebruikte materiaal in detail met een vaste prijs.
Een soort aangenomen werk dus.
Net als bij de aannemer als je een huis laat bouwen.
Bij het traject hoorde een proefpas in katoen, zodat de pasvorm perfect zou zijn en de bruid een goede indruk al zou hebben van het model.
Daarna worden de kleine veranderingen in het patroon doorgevoerd.
Alzo gedaan.
De japon werd gemaakt en de bruid zou komen passen.
Er waren inmiddels 3 maanden verstreken.
15 kilo was ze afgevallen! Apetrots was ze:Wat zou ze een mooie bruid zijn: 3 maten slanker en een mooie strakke jurk.
Nu, ze was niet blij met het resultaat! Werd boos (?) en terwijl wij elkaar wanhopig stonden aan te kijken (Het voorpand kon ongeveer om haar heen gevouwen worden) verliet de aanstaande bruid woedend het pand.
“Deze jurk wou ze niet hebben”. Als wij maar niet dachten dat ze daarin ging trouwen!
Goede raad was duur, na enig intern overleg hoe de zaak aan te pakken, namen we contact op met de klant.
Bozig herhaalde ze telkens aan de telefoon: ik zou toch een japon op maat krijgen?
“ Dit is NIET mijn maat!” zei ze telkens weer.
Gelukkig staat er in onze voorwaarden dat de kosten bij uitzonderlijk veel aankomen in gewicht en afvallen, dat wil zeggen meer dan 3 kilo, voor de klant zijn.
Ondertussen begon de bruid zelf ook wel te beseffen dat dit voor haar en voor ons een groot probleem was.
Ondertussen waren er al wat weken weer verstreken en er restte nog maar 4 weken voor de bruiloft.
Gelukkig was er een van mijn collega’s die ’s avonds in haar vrije tijd de hele japon lostornde, en omdat het voorpand in het midden vervangen moest worden, ging een tweede achter de stof aan, want dat moest het zelfde kleurbad zijn.
Al het kant werd er voorzichtig afgehaald, nieuwe patronen gemaakt en een paskatoen, en 4 dagen voor de bruiloft was alles klaar, passend en wel!
Eigenlijk hadden we de japon gewoon opnieuw gemaakt.
Bruid heel blij en opgelucht, maar dat duurde maar even: de rekening die ze kreeg deed haar spierwit vertrekken.
Ondanks al onzer waarschuwingen had ze niet beseft hoeveel extra werk er ontstaan was, en door zo extreem af te vallen, er ook zoveel gehannes en tijd in was gegaan.
Maak dus altijd goede afspraken vooraf als je wilt afvallen en zet de “klokken”gelijk wat dat betreft: Dan en dan ben ik zoveel kilo kwijt, kunnen jullie dat inplannen?
Nog lastiger wordt het als het een confectiejapon betreft: die moet besteld worden.
De levertijd loopt tussen de 3 en 4 maanden bij de meeste leveranciers.
Dan moeten de accessoires nog uitgezocht en de japon op de juiste maat en lengte (hakhoogte) worden vermaakt.
Als je dan zo grapje hebt als afvallen of aankomen…. Nou, dat is pas vreselijk, want er rest weinig tijd meer.
Moraal van het verhaal: Kom op tijd, liefst 6 maanden of eerder voor je bruiloft, en probeer op gewicht te blijven.
En dan een gelukkige dag gewenst!
Nanni